Sfaturi utile pentru depanarea și întreținerea calculatorului

Sfaturi utile pentru depanarea și întreținerea calculatorului fără intervenții din exterior.

Oricui i se-ntamplă, uneori, să nu-i mai pornească computerul. Este bine să vă păstrați calmul și să analizați problema cu luciditate. Majoritatea situaţiilor se datorează neatenţiei sau cauzelor externe. Ele pot fi remediate imediat, chiar de utilizator, dacă se întelege cauza şi se îndepărtează. Se evită astfel cheltuieli inutile prin angajarea unei societăți specializate în depanarea calculatoarelor și inconvenientele datorate pierderii de timp.
Vom relata mai jos cele mai întâlnite situații și cum pot fi remediate de utilizator:

1. Lipsa tensiune de alimentare:

Diagnostic: verificaţi starea LED-urile indicatoare de pe masca frontală. Daca sunt stinse, atunci calculatorul nu primeşte tensiune.
– verificaţi că întra-devăr este tensiune la reţea prin testarea unui alt aparat electrocasnic;
– verificaţi cuplarea fermă a ştecherelor în prize. De asemenea starea cablului de alimentare;
– dacă folosiţi prelungitoare, mai ales cele prevăzute cu întrerupător, eliminaţi-le provizoriu din circuit;
– unele calculatore au prevazut pe sursă un întrerupator de decuplare de la reţea. Verificaţi să nu fi fost oprit accidental;
– decuplati calculatorul de la reţea, lasati-l “in aer”o perioadă de minim 1/2 oră, dupa care cuplaţi-l si reporniţi-l.
Concluzie: dacă nici unul din sfaturi nu ajută, probabil că sursa de alimentare a calculatorului a “capotat”. Ea trebuie înlocuită. Nu recomandăm repararea întrucât există riscul să vă distrugeţi întreg calculatorul. Dacă aveţi una la îndemână şi vă pricepeţi sau aveţi spirit tehnic, puteţi încerca s-o înlocuiţi singur. Nu este complicat deoarece toate conexiunile cu celelalte subansamble se fac prin cuple usor de demontat si recuplat, iar fixarea sa este asigurată de 4 şuruburi uşor de scos.
Observaţie: sursa de alimentare este componenta cu rata cea mai ridicată de defectare. O cauză poate fi instabilitatea tensiunii de reţea. Ca sfat de încheiere, recomandăm să decuplaţi calculatorul de la reteaua de tensiune (fizic, adică prin scoaterea din priză) dacă nu-l folosiţi o perioadă mai îndelungată.

2.HDD defect:

Cea mai vulnerabilă şi sensibilă piesă a calculatorului dar şi cea mai inportantă este HDD-ul. Aceasta pentru că:
– este piesă în mişcare ce lucrează la turaţii mari, fiind supusă uzurii mecanice şi sensibilă la şocuri;
– este esenţială în funcţionarea calculatorului, păstrează sistemul de operare, programele utilitare precum si fişierele de date.
Diagnostic: se urmăreşte comportamentul led-ului HDD (de obicei de culoare roşie sau marcat cu indicatorul HDD) de pe panoul frontal. Acesta trebuie să pâlpâie intermitent când HDD functionează corect. Daca este aprins continuu sau nu se aprinde deloc înseamnă că HDD funcţionează defectuos. Un alt indiciu că HDD nu funcţionează este ca nu face zgomotul caracteristic rotirii platanelor.
Cunoscutele “ecranele albastre” însoţite de blocarea calculatorului poate fi un simptom de HDD defect. In acest caz se impune utilizarea unui program de verificare a HDD, o aplicatie de tip ”scandisk”.
Remedii:
– se verifică în BIOS ca HDD să fie corect instalat, să fie setat ca dispozitiv de boot-are sau să nu fie dezactivat controlerul IDE/SATA;
– se verifică alimentarea HDD, dacă conectorul este bine înfipt, sau dacă nu s-a deteriorat în caz că s-a conectat/deconectat frecvent.

Cupla alimentare SATA

Adaptor alimentare SATA
Recomandăm să folosiţi pentru alimentate o altă mufă, nefolosită, respectiv un adaptor de alimentare SATA în caz că nu este disponibilă alta. Pentru o verificare mai precisă se poate masura tensiunea de alimentare folosind un aparat de masura a tensiunilor continue. Codul culorilor pentru cablul de alimentate al HDD este: negru-rosu: 5V; negru-galben: 12V;
– se verifică starea cablului de date. Nu este permis sa se miste usor in cuple sau să se scoată usor, fără o minimă rezistentă. În acest caz trebuie înlocuit cu unul nefolosit/nou.

Conector de date si alimentare SATA

Mod cuplare al conectorilor SATA

Conector de date si alimentare SATA
Atenţie: Toate mufele HDD au “cătare”, adică se conectează într-un mod unic. De asemenea nu riscaţi să umblaţi la conectorii HDD cand calculatorul este sub tensiune.
Concluzie: dacă s-au parcurs fără succes paşi descrişi, probabil HDD este “decedat”. Evident că datele sunt pierdute. Ce mai este de făcut în acest caz? Prea multe nu prea, însa trebuie să stiţi că există tehnici care permit extragerea datelor de pe unele HDD nefunţionale. Operaţia este însă destul de costisitoare, nu este 100% garantată, aşa că trebuie să analizaţi atent dacă importanţa datelor pierdute justifică cheltuiala necesară.
Observaţie: defectarea unui HDD poate fi foarte păguboasă pe de o parte datorită valorii piesei stricate, insă mai ales din cauza valorii datelor ce se pierd şi a cheltuielilor ulterioare de refacere a acestora. Vă recomandăm cu convingere să nu ezitaţi în a vă salva periodic cele mai importante informaţii pastrate pe HDD prin diverse metode de backup.

3. Operaţii pentru optimizarea funcţionării calculatorului:

curăţaţi aplicaţiile ce nu le folosiţi curent din lista de pornire automată ;
dezinstalaţi toate programele nefolositoare (de tipul trial) sau ce se instalează implicit dar nu vă sunt utile;
defragmentaţi HDD-ul;
stergeţi fişierele temporare;
curataţi desktop-ul de fişiere, lasati doar shortcut-urile acestora;
închideţi aplicaţiile ce le-aţi terminat de folosit;
faceţi scanări periodice de viruşi, troieni, spyware, etc.
Aceste operaţii efectuate periodic vă asigură stabilitatea calculatorului şi performanţe corespunzătoare în utilizare. Detalieri vă putem oferi solicitându-le prin email.

4. Memorie RAM defectă:

Diagnostic: Cele mai frecvente manifestări ce indică o posibilă stare de defect a memoriei:

lipsa imaginii pe monitor;
bip-uri repetate la pornire;
blocarea calculatorului in timpul funcţionării;
ecran albastru;
Aceste manifestări nu sunt caracteristice exclusiv memoriilor defecte, însa cel mai frecvent sunt cauzate de ele.
Remedii: se scot toate modulele de memorie, se curaţă contactele acestora, se introduc pe rand, într-o ordine schimbată (dacă sunt mai multe) pentru identificarea modulului defect. Dupa identificare modulul trebuie inlocuit cu unul similar având aceleaşi specificaţii.
Observaţie: Dacă se impune înlocuirea unui modul, obligatoriu trebuie testată compatibilitatea sa cu celelalte.

5. Placa de bază (mainboard) defectă:

Diagnostic: De obicei dacă placa de bază este defectă, calculatorul nu se iniţializează (nu are imagine) la punerea sub tensiune(leduri aprinse, ventilatoare pornite, etc). Deoarece calculatorul poate să nu se iniţializeze şi din alte cauze, respectiv a memoriilor defecte, a placii video defectă, etc, placa de bază trebuie testată fără nici o componentă cuplată ( doar a procesorului). Daca se emit beep-uri repetate, posibil ca placa de bază să nu fie cauza.
Remedii: Incercaţi mai întâi sa reset-aţi BIOS-ul. Verificaţi totodată bateria CMOS să nu fie descărcată. Curăţaţi pe rând contactele memoriei şi a placii VGA, asiguraţi-vă să fie corect introduse în sloturile aferente. Verificaţi conectarea mufelor de alimentare.
Concluzie: Diagnosticarea placii de baza este mai complicată pentru că şi ea este mai complexă decât celelalte componente ale calculatorului. Stabilirea cu precizie că o placă de bază este defecta se face numai prin înlocuirea sa cu una functională.

Sună ACUM la numarul de telefon 0720.785.276 pentru orice problemă cu privire la calculatorul sau laptopul tău, iar NOI te ajutăm! Acum oriunde în București și-n cel mai scurt timp.

reparatii laptop la domiciliu in weekend, nonstop

Prețuri fără concurență!

Deplasarea la domiciliul tău este gratuită oriunde în București!

0720.785.276

Posted in Intrebari Frecvente and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .